#02 Malgosia, beiaardier Domtoren

Toen het kantoor van het bedrijf waar ik werk zich nog aan de Hamburgerstraat bevond, hoorde ik, voornamelijk op vrijdagmiddag, de klokken van de Domtoren. Iedere week andere liedjes, altijd afgestemd op de tijd van het jaar of actuele gebeurtenissen. Wie zou toch de persoon zijn die deze klokken bespeelt? Ik besloot op onderzoek uit te gaan en werd uitgenodigd bovenin de toren, op een vrijdagmiddag, terwijl Malgosia liedjes van Queen speelde.

“Soms word ik op straat herkend, maar gewoonlijk ga ik heel snel weer op in de menigte wanneer ik, na een uur boven in de Domtoren te hebben gespeeld, weer beneden kom. Op straat gaat alles gewoon door.

Elke vrijdagmiddag speel ik een uur in de Domtoren. Verder zijn er nog twee torens in Utrecht en een aantal in Nijmegen waar ik regelmatig speel. Vandaag speel ik een paar nummers van Queen. Dat doe ik eigenlijk elk jaar rond deze tijd. Ik probeer in te spelen op wat er in het nieuws komt en ik houd zoveel mogelijk rekening met een breed publiek omdat ik voor de stad Utrecht speel. Er moet voor ieder wat wils zijn. Toen Prince overleed, heb ik zijn muziek gespeeld. Rond Sinterklaas en kerst speel ik muziek die past bij die tijd van het jaar.

Toen ik als kind in Polen woonde, stuurde mijn moeder mij naar de muziekschool. Vanaf mijn 13de heb ik orgelles gehad en vervolgens ben ik naar de Nederlandse beiaardschool gegaan, wat deel is van HKU Utrechts conservatorium.

Op zich is beiaardier een eenzaam beroep. Je bent voortdurend alleen aan het repeteren, muziek aan het bewerken, de klokken aan het onderhouden en je zit helemaal alleen bovenin een toren. Zo nu en dan maak ik ook wel eens muziek samen met andere muzikanten, zoals tijdens het slotconcert elk jaar in augustus waar ik met twee pianisten popmuziek speel. Ook heb ik eens gespeeld in de Domtoren terwijl er beneden op het Domplein een koor stond te zingen. Dit was best lastig, omdat zij mij moesten volgen en ik hen helemaal niet kon horen. Het mooie aan muziek is dat het volgens mij de enige kunstrichting is waarin je met totaal onbekenden samen iets kunt maken.

De meeste muzikanten hebben publiek nodig. Het liefst een grote, volle zaal, zoals een uitverkocht Heineken Music Hall voor popartiesten. Als beiaardier vind je dat minder belangrijk denk ik. Ik speel meestal voor een onbekend publiek: mensen die in de stad aan het winkelen zijn of even uitrusten op een bankje op het plein. Zij horen stukjes van de muziek die ik maak. Op zich past dat ook wel bij deze tijd. Ik denk dat we tegenwoordig niet meer goed rustig van iets kunnen genieten. Onze telefoons houden ons maar al te graag bezig. Tijdens een concert is dat wel anders, want dan komen mensen speciaal naar het festival om te luisteren.

Ik speel heel erg graag in de Domtoren. Elk instrument in elke toren is weer anders. Dat van de Domtoren heeft een mooie klank en speelt fijn. Ik geniet zelf heel erg van mijn beroep en ik hoop dat ik er nog lang mee door kan gaan.”

2 gedachten over “#02 Malgosia, beiaardier Domtoren

  1. Leuk interview Laura. Inderdaad hoor je in steden vaak melodietjes uit een toren maar sta je er niet bij stil dat dit vaak nog echt handmatig gespeeld wordt. Bij ons in Brunssum is het volgens mij geautomatiseerd. Veel succes met je interviews. Ik ga het volgen. Theo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *