#05 Karel, CS030

Sinds 4 jaar ben ik lid bij wielervereniging CS030. Op woensdagavond en zaterdagmiddag doe ik mee aan de trainingen. Karel fietste een tijd lang vaak in dezelfde groep. Al ‘speeddatend’, kletsten we tijdens de trainingen, maar doordat je constant moet ‘draaien’, worden de gesprekken die je voert afgebroken en begin je een nieuw gesprek met de volgende die naast je komt fietsen. Tijd om een keer af te spreken buiten de training om!

“Van kinds af aan heb ik altijd een grote affiniteit met sport gehad. Ik kom uit een muzikale familie, maar in tegenstelling tot de rest van ons gezin, hebben muzikale kwaliteiten zich bij mij niet ontwikkeld. Zelfs blokfluiten was geen succes.

Ik heb eerst bewegingswetenschappen in Groningen gestudeerd. Het lastige aan deze opleiding is dat er weinig werk in te vinden is. Je moet echt je eigen markt zien te creëren. Na het afronden van deze opleiding heb ik nog een MSc bedrijfskunde gedaan en nu, ruim 5 jaar later, werk ik als business controller bij ING.

Tijdens en na mijn studententijd heb ik veel verschillende sporten gedaan zoals voetbal, hardlopen, snowboarden, wielrennen en frisbee. In Groningen was er elk jaar in mei een studentencompetitie frisbee en ik besloot ook mee te doen. Iedereen die deze sport beoefent is heel fanatiek. Het is een snel, intensief spel en je boekt gauw vooruitgang wanneer je met deze sport begint.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een teamsport of een sport die je individueel beoefent. Ik heb de marathon van Rotterdam gelopen en met 8 collega’s meegedaan aan de Ropa run, een estafette in twee dagen van Parijs naar Rotterdam. Ik wilde al lange tijd een racefiets. Wat hielp was dat mijn vriendin Marije ook fanatiek fietst. Ik heb daarom een paar jaar geleden een racefiets gekocht en in 2015 ben ik lid geworden van CS030. Zeker als je lid bent van een vereniging zoals CS030, heb je er gauw veel sociale contacten bij. Het mooiste aan wielrennen vind ik de combinatie van fanatiek sporten en het sociale aspect. Je fietst alleen of met een groep. De ene keer ga je helemaal stuk, de andere keer gewoon een rustig rondje toeren. Een persoonlijk record halen op een berg of het winnen van een sprint. En bij CS030 is het altijd samen uit, samen thuis en worden er regelmatig andere activiteiten georganiseerd zoals het ‘cycling dinner’.

Naast sporten hou ik erg van reizen. Nadat Marije en ik zijn afgestudeerd hebben we 3,5 maand door Dubai, Maleisië, Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland gereisd. Vooral in Australië viel het me op hoe vriendelijk de mensen daar zijn. We hadden een auto gehuurd, een tent gekocht en vonden het heerlijk om ergens in de natuur onze tent op te zetten tussen de wallabees en koala’s. Toen we bij slecht weer onze tent ergens wilden gaan opzetten, werden we tegengehouden en zomaar bij mensen thuis uitgenodigd om daar te overnachten. Een andere keer kwamen we na een kanotocht bij een Ozzie en zijn Nederlandse vrouw terecht. We waren nog niet binnen of de flessen wijn stonden al op tafel. Zo ongelofelijk gastvrij! Dat zie je in Nederland niet zo vaak, waar iedereen in vergelijking met daar veel meer op zichzelf gesteld is. Tijdens het reizen kom je onderweg zoveel leuke mensen tegen. Met een Spaans stel hebben we in Maleisië door de jungle gelopen. Een paar uur voeren we met een bootje over een rivier. Op een gegeven moment werden we ergens uitgezet, samen met een gids, en zijn we in twee dagen terug gelopen. In Nieuw-Zeeland liepen we de Milford track, een fantastische tocht die je met een groep van 40 loopt met allemaal verschillende nationaliteiten. Geweldig om dat samen met nieuwe mensen te kunnen doen en te ervaren.”